كتب رانيا قناوي:

48 ساعة فقط مرت على تصريحات السيسي لإعلامي الانقلاب عمرو أديب، بأنه لن يقبل بالحديث عن أي فشل أمني في سيناء، معتبرا أن استمرار قتل الجنود الغلابة الذين يتم الدفع بهم في كمائن مكشوفة دون سلاح إنجاز أمني، وبعدها فوجئ المصريون بتوالي العمليات الإرهابية التي أدت لمقتل 4 جنود آخرين مساء أمس الأربعاء، والأغرب هو سرقة مدرعة شرطة.

وما أن علم نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي بسرقة المدرعة، حتى انهالت التعليقات الساخرة على الحدث، في الوقت الذي تجاهلت وسائل الإعلام الخبر تماما، واكتفت بالحديث عن مقتل 4 جنود.

ودشن بعض الناشطين وسم #مدرعة_تايهة، كما تم تدشين هاشتاج آخر بعنوان #فين_المدرعة.

وسخر ناشط يدعى ميزو من حملة التخوين قائلا: " "‏هتلاقى المدرعة في بيت البرادعي". في حين حذر "مصري" من كلمة تقصير أمني كما اعتاد السيسي: "‏اوعى تقول سرقة المدرعة وضرب الكماين دا تقصير أمني، دي ضربة موجعة للإرهابيين".



ولم يبخل الناشط عمرو عبدالهادي في تقديم النصح للنظام "أنصح عبد الفتاح السيسي وصدقي صبحي انهم ينزلوا سوق السيارات في مدينة نصر يوم الجمعة الجاية يدوروا على المدرعة اللي اتسرقت منهم".

وسخر محمد صادق: "لو معرفوش يجيبوها بـ GPS فالشيخة خديجة المغربية في الخدمة #مدرعة_تايهة".

وتخيل "ناشط مش سياسي" من يبحث عن المدرعة: "لو سمحت من فضلك ما شفتش مدرعة معدية من هنا".



وسخرت شيماء "بيقولك مسلحين سرقوا مدرعة والجيش بيناشد الأهالي اللي يشوفها يرجعها، والله ماهي نكتة دا حصل في سيناء، بقى #مصر_تستحق جيش كده؟".

بدوره تعجب أحمد شبار: "ده الآي فون بتاعي لو ضاع في أي مكان هقدر أجيبه، مركبة هامة وحساسة زي دي لا تحتوي على GPS #مدرعة_تايهة".

وشارك يوسف في السخرية: "بيقولك فيه مدرعة من الجيش اتسرقت بالعساكر اللي فيها.. والجيش راح قسم الشرطة بتاع سينا يعمل بلاغ".



وقال آخر "مستغرب إن مدرعة ضاعت باللي فيها، طب ما القمر الصناعي تاه يا ولداه وملقناهوش لحد النهارده".

وسخر أبوعلي "يا جماعة والنبي، أمانة عليكم كله ينزل يدور كده في الشارع بتاعهم لحسن فيه مدرعة ضايعة من الجيش، اه والله .. وهى عهدة والسيسي بيعيط".

رابط دائم